Architektura a design
Voda ovládaná hlasem. Budoucnost? Omyl! Přítomnost!
Zdá se, že pustit si vodu obyčejným zvednutím páky bude v blízké budoucnosti přežitek. Nejen to mi prozradil Andreas Dornbracht, jeden z majitelů německé rodinné firmy Dornbracht, která už v roce 1950 vyrobila svou první baterii. V dnešní době patří firma Dornbracht mezi lídry trhu, a kromě ikonických baterií, které se designem zapsaly mezi stálice v oblasti koupelnového vybavení, určují i další směry. Proměňují totiž koupelnu v prostor, ve kterém si skutečně odpočinete a zapomenete na starosti všedního dne.
Andreas Dornbracht vede společnost s bratrem Matthiasem Dornbrachtem od roku 1990, kdy jim vedení předal otec Helmut Dornbracht, syn Aloyse F. Dornbrachta zakladatele firmy. Přestože je kalendář Andrease Dornbrachta doslova přeplněný schůzkami, udělal si na nás čas a prozradil nám pikantnosti ze zákulisí firmy a rovněž nás nechal nakouknout do blízké – koupelnové – budoucnosti.
Na veletrhu Salone del Mobile jste zazářili systémem Connected Kitchen, co dalšího připravujete?
V současné době je několik trendů, my jsme si ze všech vybrali jeden hlavní, o kterém jsme přesvědčeni, že má budoucnost. Je jím Internet of Things (pozn. redakce: IoT je v informatice označení pro síť fyzických zařízení vybavených elektronikou, která těmto zařízením umožňuje se propojit a vyměňovat si data), který dává zařízení přidanou hodnotu. Lidé si věci s touto technologií pořizují z různých důvodů. Jeden z nich je, že chtějí mít doma nejmodernější zařízení, a to i přes to, že funkce ani nevyužijí. Další jsou ti, které technologie baví a používají je a do poslední skupiny patří handicapovaní. Pro tu mají naše produkty obrovský význam, protože by je jinak nemohli ovládat. Například hlas nebo gesto je jedinou možností, jak si doma pustí vodu.
Je milé, že myslíte i na tuto skupinu lidí
Využíváme technologie tak, aby měly pro člověka smysl. Samy o sobě nejsou takovým přínosem, jako když je spojíte s produktem. Vdechnou mu život.
Ostatní výrobci ve vašem oboru je tolik nevyužívají
Vnímáme to jako dobrodružství. Máme skupinu inženýrů a designérů, kteří pracují na vývoji nových produktů, často určujících nový trend. Chceme ukazovat směr.
Co nás tedy v blízké budoucnosti čeká?
Už to není budoucnost, ale současnost. Podařilo se nám propojit produkty s nejmodernější technologií, takže můžete mít koupelnu, kde budete hlasem nebo gestem ovládat všechny funkce. Vstoupíte do koupelny a řeknete: pustit světlo a vodu s teplotou 39 oC. Samozřejmě, že hlasem můžete ovládat i další funkce, třeba proudy vody, barvu světla, hudbu ad. Vše pak při odchodu jednoduše vypnete. Třeba tlesknutím. Díky těmto možnostem nejen že získáme vysoký komfort, ale zároveň jsme ekologičtí. Máme nižší spotřebu vody, což se samozřejmě projeví i na celkových rodinných nákladech.
Které technologie vidíte jako lídry na trhu?
Myslím, že velkou šanci v umělé inteligenci mají Alexa nebo Bixbi. Chceme spolupracovat s technologiemi společností Google, Apple, Amazon apod.
Máte tuto technologii doma?
V našich koupelnách máme baterie ze série Vaia a Tara. Jejich design je opravdu nadčasový a i po letech bych na něm nic neměnil. Ale technologie zatím nemám. To se však brzy změní, protože chystáme rozsáhlou rekonstrukci, při které počítáme s jejich využitím.
Jak dlouho trvá, než se nová série dostane mezi spotřebitele?
Od první skici k prvnímu zákazníkovi to trvá přibližně 5 let. První rok navrhujeme design, poté převezmou štafetu inženýři, kteří na výrobcích pracují do nejmenšího detailu dva roky. A dva roky trvá, než se novinka uchytí na trhu. Představujeme nadčasový design, na který je třeba si i zvykat. Musí se to takzvaně „okoukat“. Předpovídáme, co se bude líbit za 3 a víc let, což je pro nás i velká výzva.
Kdo pro vaše výrobky navrhuje design?
Nejčastěji spolupracujeme s designérským studiem Sieger design. S nimi máme velmi úzké, řekl bych velmi přátelské vztahy. Některé produkty však pocházejí z dílny jiných designérů, jejichž jména nejsou světově známá, což však nic nemění na jejich práci, která je skvělá. Chceme, aby naše produkty byly spojovány zejména se jménem Dornbracht.
Jak se stavíte ke kopiím přicházejícím nejčastěji z východu?
Zatím jsme našli umyvadlovou baterii ze série Tara okopírovanou dvě stě třicet krát! Samozřejmě, že s tím bojujeme, ale není to jednoduché. Žalobu můžeme podat pouze v případě, že je to přesná kopie produktu nebo značky. Jakmile je výrobek jen „podobný“, nic nezmůžeme. Ti, co preferují naše produkty, ale chtějí originál.
Jak často představujete novou kolekci?
Novou sérii každý druhý rok, což spojujeme i s mezinárodním veletrhem ISH ve Frankfurtu. Paralelně s tím během roku ale představujeme nové povrchy, případně vylepšujeme stávající produkty.
V březnu nás čeká zmiňovaný veletrh ISH, na co se můžeme těšit?
Je to samozřejmě tajemství, prozradím jen, že to bude digitální verze zážitkové hlavové sprchy Aqua Moon, nové povrchy a zbytek bude překvapení.
Fotogalerie:
You must be logged in to post a comment Login