Koupelny
„Růžová je novodobá černá!“
hlásal titulek na jednom nejmenovaném e-shopu s oblečením. Vyděsila jsem se. Zamyslela jsem se. A uvědomila jsem si, že potkávám spoustu lidí v růžovém oblečení. Že jsem si objednala nové neposlušné tenisky (rozuměj Converse), které jsou růžové. Že můj oblíbený italský výrobce obkladů a dlažeb uvedl právě na trh novou sérii obkladů a „otvírákem“ je fotografie, kde je růžová v kombinaci s bílou. Jestli ono na tom něco nebude, řekla jsem si. Nicméně k napsání tohoto článku mě nakonec inspiroval – muž.
„Všechno už tu kdysi bylo a zase bude,“ zpívá se v jedné písni. Když jsem v tomto oboru začala pracovat, obklady a dlažby byly barevné, rozjásané, menších formátů. Dostali jsme se do stádia, kdy najdeme na trhu obklad v rozměru 162 x 324 cm a všechno je šedé, hnědé, béžové, bílé, imitace stěrky nebo kamene. Obzvláště s mramory se za posledních 6 let doslova roztrhl pytel. Pravda je, že není náchylnějšího materiálu, než je přírodní kámen. Zkuste z travertinu odstranit rtěnku – drobné nehody se stávají, to víme všichni – šance na úspěch je prakticky nulová. A vy, kdo jste navštívili Vilu Tugendhat, jistě víte, že na balkon terasy je přísně zakázáno odkládat cokoliv, a před prohlídkou vám zataví nohy do igelitu, protože…je tam všude právě travertin. Z tohoto úhlu pohledu je keramický obklad či dlažba ideálním řešením, dá se nalézt spousta více či méně zdařilých napodobenin přírodního kamene v různých cenových relacích a myslím, že si vybere opravdu každý.
Kamenem úrazu, abych tak řekla a neodchýlila se od tématu, je, že v dnešním přetechnizovaném světě nakonec každý dříve či později zatouží po troše tepla.
A tak stejně jako já jsem po 28 letech věrnosti černé začala pošilhávat po barevném oblečení, i situace na trhu obkladů a dlažeb se začala měnit. Lidem barvy začaly chybět. Poptávka rostla. A kdo by chvíli stál, zůstal by stát opodál.
Pro vaši představu – výrobce, který na veletrhu Cersaie v Bologni představí novou sérii, na ní začal pracovat už 16-18 měsíců před tím. Do fáze vývoje je v dnešní době zahrnuto například i hledisko údržby – takže povrch je vyvíjen tak, aby byl dobře omyvatelný, zamezilo se usazování vodního kamene a tak dále. Je spousta faktorů, které jsou sledovány, a ještě se to vám, konečným spotřebitelům, musí líbit! Mezičlánkem jsme pak my prodejci, protože když se nelíbí nám, neumíme takovou sérii ani prodat. A my (někteří obzvláště) jsme velmi přísní kritici.
Pak jsou tu novináři, kteří o bydlení píšou. Nemluvím o komerčních článcích na míru, ale o novinářích – lidech. A ti sami říkají, že mají šedé a bílé už dost.
A tak s úsměvem na rtech pozoruji, jak se zase pomalu vracíme k barvám, a pokud té růžové nebude příliš, nastane příjemné období holčičích koupelen a barevných článků v časopisech.
A když je to léto a prázdniny a dovolené – běžte se na Vilu Tugendhat podívat. Já vám k tomu nebudu nic říkat, protože je to emoce neopakovatelná a – nepřenosná. A nechci vás o ni připravit.
You must be logged in to post a comment Login