Rady a tipy
Ohlášení stavby je nutné i ukončit: Jaké dokumenty je třeba připravit?
Aby poslední střípek zapadl do mozaiky a vy jste mohli vstoupit do nového domova, je z hlediska zákona potřeba udělat poslední nezbytnost, a to ohlásit ukončení stavby. Jak na to?
Z hlediska povolovacího procesu je postup ohlášení stavby jednodušší než známé stavební řízení. Ohlášení stavby rodinného domu stavebnímu úřadu se podává na formuláři Ohlášení stavby, který je uveden v Příloze č. 8 k aktuální prováděcí vyhlášce č. 503/2006 Sb. Zde je nutno uvést identifikační údaje o stavebníkovi a údaje o stavebním záměru a dále dle uvedeného seznamu příloh doložit mimo jiné doklady o vlastnictví pozemků a projektovou dokumentaci stavby.
Ve smyslu § 104 Stavebního zákona postačí ohlášení stavby stavebnímu úřadu u těch staveb pro bydlení a pro rodinnou rekreaci, které mají jedno podzemní podlaží, hloubku 3 m a nejvýše dvě nadzemní podlaží a podkroví.
Stavební úřad po obdržení ohlášení záměru zjišťuje, zdali ohlášená stavba splňuje požadavky, vyplývající z § 104 stavebního zákona. V případě, že je vše v pořádku, vydá ve lhůtě do 30 dnů písemný souhlas s provedením ohlášené stavby. Souhlas doručením stavebníkovi nabývá právní moci. Souhlas platí dva roky ode dne jeho vydání a dobu platnosti není možno prodloužit.
I když je právně proces povolení i výstavby nyní zjednodušen, je nutno si uvědomit, že dokončenou stavbu je možno užívat dle ustanovení §119 Stavebního zákona až po provedení všech předepsaných zkoušek a měření.
Co je třeba vzít na stavební úřad
Po dokončení ohlášené stavby stavebník je povinen tuto skutečnost ohlásit příslušnému stavebnímu úřadu, a to na formuláři Ohlášení dokončené stavby, který lze na stavebním úřadě získat. Ve formuláři se uvádí údaje o stavbě a stavebníkovi, informace o rozhodnutích nebo opatřeních, na jejichž základě byla stavba povolena a doloží se tyto přílohy (citace):
- Geometrický plán, pokud je stavba vedena v katastru nemovitostí nebo dochází-li k rozdělení pozemku
- Prohlášení stavebníka o tom, že stavba byla provedena v souladu s jejím povolením a ověřenou projektovou dokumentací/ověřenou dokumentací nebo dokumentace skutečného provedení stavby, pokud při jejím provádění došlo k odchylkám oproti ověřené projektové dokumentaci/ověřené dokumentaci
Už zbývá jen číslo
Stavební úřad při vydání souhlasu s provedením stavby rodinného domu podává dále stavebníkovi informaci o tom, že je nutno po dokončení stavby požádat stavební úřad o jeho výzvu na příslušný obecní úřad o přidělení čísla popisného a evidenčního. K tomu slouží formulář Žádost o přidělení č.p./č.ev. Ve formuláři je třeba vyplnit údaje o stavbě a stavebníkovi, informace o dokumentech, na jejichž základě byl vydán souhlas k ohlášené stavbě, datum dokončení stavby. Dále dle uvedeného výčtu povinných příloh je třeba doložit (citace):
- Geometrický plán (včetně vyznačení údajů určujících polohu definičního bodu stavby a adresního místa)
- Prohlášení stavebníka o tom, že stavba byla provedena v souladu s jejím povolením a ověřenou projektovou dokumentací/ověřenou dokumentací
Zdroj info: Stavební zákon, Ateliér 3×3
You must be logged in to post a comment Login