Inspirace
Nový rok, nové výzvy aneb jak si konečně zorganizovat domácnost?
Letošní rok je už řádně rozjetý a spolu s tím přichází příslib nového začátku. Pro mnohé i přání čistého domu bez nepořádku a věčného zmatku. Nadměrný nepořádek má totiž zásadní vliv na úroveň stresu členů domácnosti, zejména u žen. Využijte toho, že se blíží konec zimy. To je období, které je ideální pro nové začátky.
Jako první si stanovte plán a neotálejte
Slovy Benjamina Franklina: „Nepřipravením se připravujete na selhání.“ Tuto radu byste si měli vzít k srdci. Plánování je nesmírně důležité. Pomůže vám vytvořit projekt organizace vaší domácnosti, který můžete uvést do praxe a postupovat podle něj. Nebudete zbytečně přeskakovat od jedné věci ke druhé a dokážete upřednostnit jednotlivé kroky. Brzy zjistíte, kolik volného času jste takovýmto efektivním plánem získali. Začněte tím, že si napíšete seznam úkolů. Rozdělte je na ty nejdůležitější a nejpalčivější až po ty, které až tak podstatné nejsou. Můžete si vytvořit tabulku, rozdělit si jednotlivé místnosti, plánovat určité dny.
Jak zorganizovat technickou místnost?
Co je důležité zmínit, je to, že byste si toho na sebe neměli brát více, než unesete a zvládnete. Každý den něco. Stanovte si přesný počet cílů a úkolů a v jednu dobu dělejte vždy jen jeden z nich. Dokončení jednoho úkolu či cíle vás motivuje k tomu, abyste pokračovali s dalším.
Delegujte úkoly
Různá předsevzetí, jako zhubnutí, lepší stravování nebo více času pro sebe, jsou čistě na vás. Ovšem péče o domácnost jen na vás ležet nemusí a ani by neměla. To je první krok ke správné organizaci. Že se naučíte delegovat práci v domácnosti i na ostatní členy rodiny, případně na někoho externího. Ulehčí vám to zátěž a umožní soustředit se na jiné úkoly na vašem seznamu.
Odstraňte 100 věcí za 100 dní
Ti, kdo hledají snadnou organizační výzvu, mohou zkusit právě tuto. Odstraňte 100 věcí za 100 dní. Každý den najděte jednu věc, které se můžete zbavit, dokud neshromáždíte celkem 100 položek. Je důležité, abyste se s věcmi, kterých se zbavujete, okamžitě vypořádali. Odneste je na charitu, rozdejte, prodejte a poškozené vyhoďte. Je na vás, jak s nimi naložíte. Ale rozhodně je nenechávejte někde na takovéto „co kdyby“. Možná si na to zvyknete natolik, že budete ve výzvě pokračovat dál.
Žijte jako minimalista
Milujete výzvy a extrémy? Zkuste se na měsíc stát minimalistou. I když tato výzva vyžaduje více práce, je to reálná ukázka toho, jak můžete nebo nemůžete žít.
- Vyberte si místnost (například kuchyň).
- Roztřiďte na hromádky všechny duplicitní předměty a nepodstatné věci (například vařečky, míchačky, různé druhy pánví, špachtle, chňapky apod.).
- Nechte si jen to nejnutnější a dejte stranou všechno, co nevyužíváte vůbec, nebo jen sporadicky.
Potřebujete během měsíce některou z těchto věcí? Vyndejte ji z krabice, ale vše ostatní tam ještě nechte. Na konci měsíce se můžete rozhodnout, zda tyto položky navíc skutečně potřebujete a musíte si je ponechat. Zalíbila se vám výzva? Zkuste další období a další místnost.
Začněte malými krůčky
Když si na sebe nahrnete příliš mnoho práce a změn, zavalí vás to a brzy přestane bavit. Začněte raději postupně a malými úkoly. Můžete si nejdřív uklidit peněženku, kabelku apod. Je až s podivem, kolik nepořádku člověk dokáže během roku nashromáždit. Různé účtenky, lístečky, prošlé kupony, občas nějaký zbytek od svačiny, prošlá a vyschlá řasenka a další poklady. Vysypte celý obsah ven, protřiďte a vyhoďte všechno nepotřebné.
Zorganizujte všechny problémové oblasti
Je logické řešit problémové oblasti, kde se v domácnosti tvoří nepořádek, a zároveň pracovat na splnění organizace domácnosti. Jaké oblasti jsou magnety na nepořádek?
- Noční stolky
- Kuchyňská linka
- Prostor u vchodových dveří
- Domácí kancelář
Různé stolečky a jejich zásuvky, jak už jejich název jasně napovídá, jsou oblasti vašeho domova, které vyžadují dost pozornosti, pokud jde o organizaci. Vyprázdněte všechen obsah ze zásuvek a vyčistěte nepořádek. Papírky, kapesníčky a různé drobnosti často zaplňují právě tyto prostory. Recyklujte, co můžete, a zbytek bez milosti vyhoďte. Mějte na jednom místě všechny manuály, abyste je kdykoliv snadno našli. Jejich počet můžete snížit stažením digitálních verzí. Uložte si je na počítač do přehledných složek a nemusí vám už doma zabírat prostor.
Ukliďte všechny skříně a prádelníky
Skříně, komody, šuplíčky. Největší kámen úrazu. Oblečení se hromadí a vám je líto cokoliv vyhodit. Když ale chcete organizovanou domácnost, musíte se do toho pustit. Vyndejte všechno ven, poctivě proberte kousek za kouskem a cokoliv, co nenosíte, je vám malé nebo už zničené bez milosti dejte pryč. Prázdné skříně pořádně ukliďte, než do nich naskládáte věci zpátky. Můžete také pořídit různé organizéry k lepšímu a přehlednějšímu uspořádání oblečení. Jakmile máte za sebou oblečení, pusťte se do knížek, hraček, nářadí. Postupujte vždy stejně. Všechno vyndejte, protřiďte a zbavte se věcí, které už nepotřebujete.
Jakmile všechno protřídíte, dokončete své mistrovské dílo tím, že všemu dáte štítky. Zdá se vám to zbytečné? Momentálně si určitě pamatujete, kde máte všechny ozdoby, vykrajovátka nebo dekorace. Ovšem za pár měsíců budete běhat po bytě a přemýšlet, kam jste ty věci dali. Pak poběžíte koupit nové a kolotoč se znovu rozbíhá. Štítky se nakonec hodí i pro děti, které pak ví, kde co mají uklizené, a i jim se lépe udržuje pořádek.
Zkontrolujte záruky a data expirace
Projděte všechno, co má nějakou záruku a zkontrolujte, zda ještě platí. Samozřejmě se to týká hlavně potravin, ale hodí se i vědět, zda ještě máte v záruce například elektroniku, nábytek, boty a další. Projděte určitě toaletní potřeby, make-up a především léky. Prošlé věci zkontrolujte. Ne všechno musíte hned vyhodit (až na léčiva). Pokud používáte krém o něco déle, pravděpodobně to nevadí. Ovšem například rok po konci trvanlivosti už to asi dobrý nápad nebude. Možná také objevíte nějaké dárkové zapomenuté balíčky. Pošlete je dál, když jsou v pořádku. Ty prošlé vyhoďte.
Tip: Nechcete doma schovávat všechny účtenky? Vyfoťte je mobilem a nahrajte do počítače. Můžete si vytvořit složky podle roků nebo názvů. Záleží na vás. Získáte mnohem lepší přehled a ušetříte místo.
Vše musí mít své místo
Vaše předsevzetí udělat si doma pořádek zahrnuje úklid, vyklízení, vyhazování a třídění. Měli byste ale určitě řešit i to, jak si udržování pořádku můžete usnadnit. Byli byste překvapeni, o kolik méně úsilí může vyžadovat udržení pořádku u vás doma, když máte správně vyřešené místo pro ukládání a organizaci. Tím, že najdete „domov“ všemu, co vlastníte, výrazně nepořádek omezíte. Hledání věcí se stane jednodušší a ušetříte hromadu času. Když ještě využijete radu výše a vše označíte, najdete všechno, kdykoliv budete potřebovat. V tomto ohledu se vyplatí upozornit na to, že věci musíte na jejich místo ihned po použití vracet. Neodkládejte je jen tak někam na stůl s větou, že je „potom“ uklidíte zpět.
Udržte organizovaný domov i do budoucna
Co je nejdůležitější ze všeho? Udržet svůj domov organizovaný i do budoucna. Velmi často totiž dochází k tomu, že po pár měsících aktivita polevuje a opět se začínají zaplňovat šuplíky, ve skříních se hromadí nepotřebné oblečení, stoly jsou plné odloženého nepořádku a celá snaha o organizaci je ta tam. Údržba organizovaného domova vyžaduje neustálé odhodlání a píli, abyste zajistili, že veškerá vaše práce nepřijde vniveč. Věnujte pozornost problematickým oblastem ve vaší domácnosti, kde se tvoří nepořádek. Tady je plánování ještě důležitější. Nastavte si plán péče o domácnost, plán úklidu i organizace. Existuje mnoho aplikací v chytrých telefonech, které vám mnohé usnadní. Můžete si vytvořit tabulku a tu si vytisknout. Napište si tam seznamy péče o domácnost, jak ji chcete mít. Odškrtávejte si jednotlivé položky, tvořte „to do“ listy. Najděte si svůj systém, který vám pomůže udržet organizovaný a přehledný domov už napořád.
Zdroje info: denik.cz, albi.cz, Zázračný úklid – Pořádek jednou provždy
You must be logged in to post a comment Login