Architektura a design
Krása je ukrytá v detailu
Největší český dodavatel dveřních kování společnost COBRA letos slaví třicet let své existence. V jejím čele stojí Kristina Boda, která se s námi podělila nejen o informace o nových trendech v oblasti dveřních kování, ale také o to, jaké to je, řídit firmu s takovou tradicí a obstát v současné covidové době.
V letošním roce slaví COBRA třicet let od svého založení. Unikátní je vlastně už samotný fakt, že se celou dobu jedná o rodinnou firmu. Jak vůbec firma vznikla?
Jsme typická rodinná firma. Firmu založili mí rodiče před třiceti lety poté, co během dovolené v Rakousku viděli tamní sortiment bytového vybavení a uvědomili si rozdíl mezi úrovní interiérů u nás a v zahraničí. Začátky byly skromné – začali podnikat přímo z bytu, garáž sloužila jako sklad, všechny práce zpočátku zvládali rodiče sami. Firma rychle rostla, Cobra stála na startovní čáře jako první, trh byl hladový po novinkách, začalo se hodně stavět i rekonstruovat. V té době neexistovala distribuce na takové úrovni, jako známe dnes – neexistovaly hobby markety, eshopy, všechno stálo na pracovním nasazení rodičů a spolupracovníků. Díky tomu jsme nasbírali ohromné množství zkušeností, z čehož těžíme dodnes, i když se svět od té doby tak radikálně změnil.
Vy jste vedení firmy převzala před dvěma lety. Jaké to je, převzít rodinnou firmu, kterou váš otec budoval přes třicet let?
Převzít zodpovědnost za velkou firmu a vlastně za tátovo životní dílo je neskutečně zavazující. Běžná manažerská pozice přináší zodpovědnost hlavně za vlastní výkon, v rodinné firmě sázíme do hry úsilí minulé generace, rodinné vztahy. Nemůžu připustit, že bychom byli neúspěšní.
Cítíte spíše respekt k tradici nebo se vydáváte vlastní cestou?
Hledám rovnováhu pro sebe i naši firmu. Máme skvělé vztahy s obchodní partnery, s kolegy, to je ta „tradice“, kterou uznávám. Na druhou stranu trh se viditelně mění, musíme reagovat rychleji. Celý náš byznys běží na pevných základech, máme dost prostoru a síly posunout nás dál.
Klika – není to jen technický doplněk ke dveřím?
Dveřní kování musí samozřejmě bezchybně plnit své základní funkce. Ale – a to je důležité – je to prvek, který v našich domácnostech vydrží často déle, než většina běžného vybavení, proto je zásadní nejen pohled kvalitativní a technický, ale i designový. Úchop kliky je fyzický, klika nám musí dobře padnout do ruky, zároveň ji vnímám jako designový prvek domácnosti, proto by měla být v souladu s charakterem celého bytu. Berme tedy kvalitu jako danou, rozdíly mezi klikami jsou dané designem. Proto vnímám dobré dveřní kování jako trvalý šperk v domácnosti.
Vlajkovou lodí vaší firmy je série klik Cobra Q, za kterou jste získali nejprestižnější světová designová ocenění včetně RedDot design award. Za co lze v segmentu dveřních kování získat taková ocenění?
Dva roky jsme ve spolupráci s designérem Petrem Novague vyvíjeli kolekci prémiových klik Q – Ultima, Spectra a Infinity. Zadání znělo jednoduše – elegance, nadčasovost, luxus i solidnost. Slova jsou jedna věc, přetvořit obsah ve formu ovšem není tak snadné. Soudě podle designových ocenění se nám v to podařilo. Mimořádné je, že ocenění Red Dot Award získala každá z přihlášených klik a přitom jsou odlišné, každá přináší rozdílný haptický zážitek. Všechny modely jsou ale uživatelsky příjemné a fantasticky ergonomické.
Jak často vznikají novinky nebo celé designové kolekce?
Novinky tvoříme průběžně, z praktických důvodů jsme se vždy snažili představovat novinky buď na ForArchu na podzim nebo v našem ročním produktovém katalogu na jaře. Vývoj vlastní kolekce je vždy běh na dlouhou trať přesahující horizont jednoho roku. Důležité je říci, že v Cobře neřešíme jen designové inovace a top produkty. Víme, že řada našich zákazníků hledá normální, kvalitní kliku za dobrou cenu, příjemnou na dotek, ale bez výrazného charakteru a designových „výstřelků“. Proto průběžně inovujeme i v segmentu běžných dveřních kování.
Jaký je podle vás typický zákazník takových designových klik?
Každopádně je nutné říct, že se nebavíme o výrobcích pro „horních deset tisíc“. Jako zákazníka si představuji člověka, kterému není lhostejné, čím je obklopen. Umí ocenit nadčasovou kvalitu a vnímá, že krása se skrývá v detailech.
Nároky na dveřní kování jsou různorodé. Nejde přeci jen o vzhled nebo ergonomii..
Kritéria pro kliky pochopitelně nejsou jen designová, ale také funkční – nároky na kování ve veřejných prostorách jako jsou hotely nebo kanceláře jsou mnohem komplikovanější, než v běžných interiérech. Stejně tak v domácnostech může klika plnit funkcí více, všichni řešíme například kvalitu bezpečnostních kování. V letošním roce jsme v reakci na COVID uvedli na trh řadu antibakteriálních kování CU+, která dokážou hubit bakterie a viry přímo na povrchu kliky. Samozřejmě nedokážou vyřešit epidemie, ale dokážou výrazně snížit riziko přenosu v rámci domácnosti. Speciální antibakteriální měď totiž dokáže eliminovat až 99% bakterií.
Jak vidíte vývoj dveřního kování v budoucnosti, převládne podle vás módnost nebo praktický design, či materiál s technologiemi?
V běžném chápání dveřních kování se vlastně celá staletí pohybujeme na stejném hřišti – funkce kliky je jasná, my jen zlepšujeme kvalitu a design. A myslím, že ještě dlouhá léta tu hru budeme hrát – kliky mají být dlouho krásné a kvalitní. A my jen musíme včas poznat, co je pro zákazníky krásné.
Motto celé firmy je „s námi máte kliku“. Vy osobně – máte kliku?
Mám. A kdybych náhodou měla pocit, že je kliky málo, můžu dojít do skladu a začít je počítat.
Více o dveřním kování Cobra i kompletní produktovou nabídku výrobků společnosti Cobra je možné nalézt na www.matekliku.cz
You must be logged in to post a comment Login