Doplňky do bytu
Home staging aneb jak prodat byt snadno a rychle. 10 proměn, ze kterých se vám bude tajit dech!
„Velrybo!!! NIKDY nesmíš urazit Boha obchodu!“, říkával můj zesnulý přítel Michal. Proč „velrybo“ necháme na jindy, ale o tom, že Boha obchodu je lépe si předcházet, netřeba polemizovat. A home staging je jeden ze způsobů, jak mu velmi polichotit.
Upřímně a bez mučení přiznávám, že o existenci tohoto oboru jsem neměla ani potuchy, dokud se jím nezačala zaobírat moje kamarádka Pavlína. A jak sama říká, ani ona na začátku neměla hledání informací právě jednoduché, když před šesti lety začínala, protože jich bylo jako šafránu. Ač je home staging již mnoho let běžně využíván v severní Americe, Austrálii i zemích západní Evropy, k nám začal pronikat až teprve nedávno, v období realitní krize, kdy makléři hledali nové způsoby prodeje.
Co je to vlastně home staging?
Home staging [čti houm stejdžing] je příprava nemovitosti na prodej nebo pronájem a její profesionální prezentace na realitním trhu. Na rozdíl od interiérového designu, který je zaměřen na vlastní domov nebo firemní prostory, Home staging se zaměřuje na nemovitosti určené k prodeji nebo pronájmu. Cílem je zvýšení atraktivity nemovitosti pro co nejširší okruh potenciálních zájemců, a to především sladěním barevných schémat, uspořádáním nábytku a barevně sladěných doplňků, nastavením osvětlení a odstraněním všech negativních elementů, které by potenciálnímu zájemci ztěžovaly představu, že by právě tady mohl bydlet. Osobě, která se o úpravu nemovitosti stará, se říká Home Stager. Tolik wikipedie.
Ale jak to vypadá v praxi?
Základní (a zásadní) je dle mého názoru vůbec si jen připustit myšlenku, že je třeba ještě trochu investovat do nemovitosti, které se chystám zbavit. Ve chvíli, kdy už téměř slyšíte cinkat zlaťáky sypající vaším směrem, byste měli nějaké vydat? Ano, je to tak. Pravda je taková, že atraktivně prezentovanou nemovitost lze prodat nejen výrazně rychleji, ale často i za výrazně vyšší cenu, než je ta očekávaná.
A investice nemusí být nijak závratná. Pavlína svoje pětileté zkušenosti shrnula do řeči čísel a ukázalo se, že investice v 83% zakázek nebyla vyšší jak 1% z požadované prodejní ceny. Za každou stokorunu investovanou do home stagingu získali prodejci 1 657 Kč navíc (statistika za období 2013-2017).
Další věcí, na kterou je třeba brát zřetel, je tzv. syndrom domácí slepoty. Je dokázáno, že už po prvním roce bydlení ztrácí člověk objektivitu, co je pro návštěvníka podstatné, co se mu zdá osobní, a co mu na první pohled může vadit. Tady si dovolím malou odbočku – vždycky, když mi někdo řekne, že si „tam dám zatím něco provizorního“, prosím ho, aby to nedělal. Snad všichni jsme měli doma měsíce až roky svého „Ingo Maurera“; a tím nemám na mysli světlo od tohoto světoznámého návrháře, ale obyčejné žárovky na drátech ještě po stavbě. A měli jsme je všichni tak dlouho právě proto, že jsme si uvědomovali nebezpečí provizorního řešení. Člověk si totiž zvykne téměř na všechno. Žárovka na drátech však člověka irituje natolik, že si na vysněné svítidlo nakonec našetří. Provizorní už za oči tolik netahá, a tak by k jeho výměně nemuselo dojít léta a nebo nikdy.
Posledním krokem je pak zdárné odosobnění – v případě home stagingu jde o okamžik, kdy si uvědomíte, že už to není váš domov a vaše domácnost, ale věc na prodej a tomu je třeba tuto věc uzpůsobit. Je to vlastně, jako když přijdete do hotelového pokoje – chcete ho sterilně čistý, beze stopy po předchozím obyvateli. A v případě bytu na prodej to znamená, že rodinné fotografie, osobní sbírky nebo například potřeby osobní hygieny v koupelně působí na potencionálního nového majitele rušivě. Je tedy třeba vžít se do jeho osoby a pokud vidíme, že se nám to nedaří, není nic snazšího než využít služeb právě home stagera.
A pak už stačí někdy jen uklidit, někdy vymalovat, někdy přidat tapetu, někdy odstěhovat nadbytečné kusy nábytku, tu přidat květinu, tu závěs a někdy to všechno dohromady. Ale nezoufejte, správný home stager má v portfoliu i půjčovny nábytku, a tak dokáže vyšperkovat i úplně prázdný byt tak, že ho nakonec sami nepoznáte!
Za největší výzvu vůbec je pak považován home staging nemovitosti, kde stávající majitelé stále ještě žijí. I na to má Pája řešení a může vás naučit, jak svoji nemovitost nachystat na neočekávanou prohlídku potencionálního kupce za pouhých dvacet minut.
Ani home staging však není spásou pro všechny. Pokud se nemovitost nachází v neatraktivní lokalitě, ale budete ji prodávat za cenu srovnatelné nemovitosti, ovšem v bezprostřední blízkosti zeleně a v dosahu centra města, velmi pravděpodobně neuspějete. Prvním a zásadním předpokladem úspěšného home stagingu je totiž realistická cena nemovitosti.
Ukázkový konec prázdnin přeju!
P. S. Mrzí mě, že Ten, jehož jméno nesmím vyslovit, a Michal se nikdy nepotkali. Protože slovní přestřelky těchto dvou geniálních mozků by byly NĚCO!
P. P. S. Podle řecké mytologie je Bohem obchodu Hermés. Hermés vynalezl pěstní zápas, astronomii, tónovou stupnici a mnoho dalších věcí. Uctívali ho poutníci i řečníci, kupci i atleti a dokonce i zloději.
Fotogalerie:
Foto: soukromý archiv Pavlíny Glacnerové, Ukázkový domov
You must be logged in to post a comment Login