Články
Dodavatelé nevrací přeplatky za energie: ERÚ řeší stížnosti klientů
Problém s vrácením přeplatků za energii po změně dodavatele trápí stále více lidí. Energetický regulační úřad (ERÚ) zaznamenává rostoucí počet stížností od klientů, kterým nový dodavatel odmítá přeplatky vyplatit. Jaká máte práva a jak postupovat v případě, že se ocitnete v podobné situaci?
Spotřebitelé v poslední době čím dál častěji narážejí na problém s nevrácenými přeplatky za energie. Situace se vyskytuje zejména v případech, kdy dochází k převodu obchodního závodu na nového dodavatele. Při tzv. prodeji závodu totiž přecházejí všechny závazky, včetně vrácení přeplatků, na kupujícího. Mnoho nových dodavatelů však tuto povinnost neplní, což vede ke stále většímu počtu stížností.
Problém s vrácením přeplatků po změně dodavatele
Při převodu obchodního závodu by měl nový dodavatel převzít nejen smlouvy a zákazníky, ale také všechny závazky, které z těchto smluv vyplývají. To zahrnuje i povinnost vracet přeplatky. Někteří obchodníci ale místo toho mlží a doporučují zákazníkům obrátit se na původního dodavatele. Takové jednání však odporuje zákonu, který jasně stanovuje, že nový dodavatel musí vrátit přeplatek.
Energetický regulační úřad již opakovaně varoval před tímto nekalým jednáním. Nový dodavatel má povinnost převzít klienty i s jejich přeplatky, a není možná odpovědnost přesouvat zpět na původní společnost. Podle Markéty Zemanové z ERÚ by si spotřebitelé měli být vědomi svých práv v případě problémů neotálet s dalším postupem.
Co dělat, když nový dodavatel nevrací přeplatek?
Pokud vám nový dodavatel přeplatek nevrátí, měli byste ho písemně vyzvat k uhrazení dlužné částky. Taková výzva by měla být konkrétní a obsahovat veškeré potřebné údaje o přeplatku. Pokud ani po výzvě nedojde k nápravě, můžete využít tzv. úkon započtení. Tímto způsobem můžete přeplatek odečíst z dalších záloh, což je praktické především u dlouhodobých smluv. V krajských případech lze odpočet vymáhat soudně nebo využít mimosoudní řešení sporu u ERÚ.
Neplacení přeplatků může být považováno za podstatné porušení smlouvy. Zákazníkům umožňuje odstoupit od smlouvy a přejít k jinému dodavateli. ERÚ doporučuje zákazníkům neváhat využít této možnosti, pokud je situace dlouhodobě neudržitelná.
Problémové firmy a pozornost ERÚ
V současnosti se většina stížností na nevrácení přeplatků týká několika konkrétních firem. Jednou z nejčastěji zmiňovaných společností je Virtual Energy, s. r. o., která převzala závod od firmy Lidová energie. Právě zákazníci Lidové energie mají s nevrácenými přeplatky nejvíce zkušeností. Tato firma již v minulosti obdržela od ERÚ pokuty a přišla o licenci kvůli nesplnění finančních předpokladů.
ERÚ se nadále soustředí na kontrolu problematických firem a v krajních případech přistupuje k odebírání licencí. I přesto však zůstává legislativa slabinou, protože podniky s odebranou licencí mohou snadno založit novou společnost a pokračovat v nekalých praktikách. ERÚ proto usiluje o zpřísnění pravidel, která by omezila tyto možnosti a poskytla lepší ochranu spotřebitelům.
Jak se chránit před problémy s přeplatky?
Při výběru nového dodavatele energie se zaměřte nejen na cenu, ale i na pověst společnosti a recenze zákazníků. Dodavatelé s dlouhodobými problémy s vyúčtováním bývají často diskutováni na fórech a recenzních portálech. Je dobré vybrat si spolehlivého poskytovatele, který se postará o všechny závazky a nevyvolává zbytečné komplikace při vrácení přeplatků.
Zdroj info: penize.cz, eru.cz
You must be logged in to post a comment Login